Cvičení na lačno

20. ledna 2013 v 13:54 | peťulína |  Fitness & zdravé jídlo
Další ožehavé téma, kterých je na internetu spoustu. Myslím si, že zrovna toto téma je zajímavé v tom, že i když sice víme o co jde, bylo by dobré si pár řádků o cvičení na lačno napsat a dozvědět se třeba i nějaké zajímavosti.
Otázka tedy zní: Cvičení na lačno ANO nebo NE?

Nejprve bych začala mou odpovědí na otázku. Jsem zastáncem jednoduchého logického myšlení a pocitů mého těla, které nám vždy dává najevo, když se s ním něco děje. (Dám příklad: Jsme nachlazení a naše tělo se brání proti infekci. Jsme utahaní a tak nám tělo jasně dává najevo, že potřebuje odpočívat, aby nabralo energii do boje proti virům.) Co jsem tím chtěla vlastně říci je to, že pokud uleháme večer ke spánku, naše tělo během 7-8 hodin pomalu vydává zbytky energie. Proto po ráno je možné cvičit na lačno, ale doporučuje se pouze nějaký strečink, žádné intezivní cvičení. Pokud tedy chcete ráno cvičit, zahřejte se rozvičkou, něco malého snězte a můžete vyrazit například běhat ven a poté si dát vydatnou snídani. Pro mě, jakožto zastáncem rnanních snídaní jsem zjistila, že pokud se po ránu vydatně nasnídám, mám více chuti a energie do celého dne. Snídaně je pro mě palivem, tak jako například auto, kterému přes noc došel benzín a bez dalšího natankování by dál moc neujelo. Cvičit se doporučuje minimálně hodinku po velkém jídle a doporučuje se půl hodinky před cvičením a půl hodinky po cvičení dodat tělu sacharidy (ve formě ovoce). Použití proteinových přípravků je vhodné hodinku dvě po tréninku.



A co na to říkají odborníci na výživu a fitness trenéři?


Lidé se domnívají, že cvičením na lačno je zaručenou metodou jak zhubnout. Po ránu mají hlad a cítí se nabuzení, ale je to pouze obranný povzbuzující mechanismus těla. Pokud lidé cvičí na lačno s došlými zásobami glykogenu ve svalech a nedoplní je, začne se ve velkém vyplavovat hormon kortizol. Je to katabolický hormon, který začne štěpit svaly a tím tak vzniká složitá reakce "spálování svalů" Je to prastarý mechanismus, kterým se organizmus snaží v naprosto kritické situaci za každou cenu zachránit. A to i za cenu jinak vzácné svalové hmoty. Zde je třeba si povšimnout, že tukový metabolismus ještě v klidu odpočívá. Přesně tahle situce nastane, pokud tělo během noci spálí veškeré zásoby energie, které má po ruce (svaly a játra) a ranní trénink rychle dorazí zbytek zásob. Prázdný žaludek dále metabolicky podporuje vyplavování kortizolu jakožto další signál nouzové situace. A to také není dobré.
Akceptovat by tedy šlo pouze malé ranní rozcvičení, které by tak akorát dorazilo zbytek zásob energie a probralo metabolismus. Toto se dá využit k lepšímu využití snídaně a případných ranních doplňků. Zároveň se takto zlepší regenerace díky prokrvení svalů, čimž dojde k jejich vyčištění. Ale pozor, nesmí dojit k vyplavení kortizolu, tedy nesmí se makat přes zásoby glykogenu, tedy opravdu jenom krátké rozcvičení. Dalším problémem tvrdého ranního tréninku pak je, že místo potréninkové regenerace dochází jen k pomalemu návratu do anabolického stavu a k velmi složitému čištění organismu od splodin po ničení svalové hmoty a pálení "nevhodného paliva". Výsledkem takového ranního tréninku je pak mnohonásobně zvýšena potřeba minerálů, vitamínů, zejména tzv. Antioxidantů. Ale i bílkovin a sacharidů. Paradoxně tedy cvičení ráno na lačno nepřináší žádný užitek, naopak přináší jen nevýhody.
Pro ty, kteří cviči ráno z časových důvodu, se da doporučit sníst aspoň trochu, zejména pak směs kratších a delších sachrů. Lze použit ovesnou kaši nebo musli tyčinku.

Ostatní raději cvičte později až naberete sílu a proberete se i metabolicky. Trénink s plným nasazením znamená lepší výsledky při formování postavy !
(článek zdroj: www.f-sport.cz)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Jan Jan | E-mail | Web | 23. září 2014 v 13:59 | Reagovat

Já se snažím zdravě sportovat a dobře vypadat. Super je hubnoucí pás a zeštíhlující spodní prádlo http://www.odbourani-tuku.cz/

2 spoils spoils | Web | 20. června 2015 v 19:25 | Reagovat

pujcky zenam na materske :-?

3 splices splices | Web | 21. června 2015 v 0:10 | Reagovat

komerční banka kalkulačka půjčky ???

4 Kail Kail | Web | 19. července 2017 v 5:33 | Reagovat

Ako sa dostať bezplatný iPhone6? Veľmi jednoduché! Podrobnosti WEB

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama