Proč je dostatek tekutin pro nás tak důležitých

8. ledna 2013 v 12:41 | peťulína |  Fitness & zdravé jídlo
Tak se přiznejte, která z vás nedodržuje pitný režim? Že nemáte pocit žízně a do pití se musíte nutit, i když je vám to nepříjemné? Tak čtěte pozorně jak to s vaším tělem vypadá a jaké následky ze zadržování tekutin můžou nastat.


Denní příjem tekutin by měl být okolo 2 -3 l v závislosti na vytížení daného jedince. Při náročných fyzických aktivitách, bychom měli svůj pitný režim uzpůsobit tak, aby nedošlo k dehydrataci. Dehydratace je narušení vnitřní rovnováhy organismu v důsledku snížení vody v těle. Toto snížení vzniká především při špatném dodržování příjmu a výdeji vody. Nedostatkem vody trpí např. trosečník na poušti nebo trosečník v oceánu. Při přílišném výdaji a nedostatečném příjmu vody, trpí lidé například s velmi silnými průjmy, při zvracení nebo lidé, jejich vyšší fyzická aktivita souvisí se silným pocením. Zvláštním případem, který se týka velkého výdeje vody, jsou lidé trpící špatnou funkcí ledvin či lidé s diabetem. Při nerozpoznaném diabetu člověk vypije až 5 l tekutin (tělo se snaží vyloučit močí přebytečnou glukosu v krvi, která při koncentraci více jak 10 mmol/l překročí tzv. ledvinový práh).
Léčba dehydratace při tom není zas tak složitá věc. Stačí pouze navyšovat pomalu denní příjem tekutin. Nejvhodnější tekutinou je ta, která dehydratovanému člověku chutná. Důležité je ovšem množství. Nečekejte tedy, že po pár uskrnutích se vaše tělo příznaků zbaví. K těm nejčastějším příznakům patří mírná žízeň, moč tmavé barvy, závratě, bolesti hlavy nebo zrychlenný puls. V případech, kdy se jedná o intezivní výdej tekutin jako je zvracení či průjem, nestačí doplňovat tekutiny jen pohou vodou, ale vhodnější je bujón či ovocný džus.
Ať už cvičíte či nikoliv, zásadní je vyvážená strava a dostatek tekutin tak, aby váš organismum byl v rovnováze. Pokud ve vaší stravě převládá sladká a slaná jídla je očividné, že váš příjem tekutin bude vyšší než u člověka, který jí např. zeleninu,luštěniny a obilniny.
Vaše tělo vám bude vděčné a také vám to dá najevo. Váš organismus bude pracovat správně a vy se budete cítit svěže a plni energie. Vaše pléť se vyčistí a kůže na těle bude mnohem více elastičtější.
Pro ty, které cvičí doporučuji pít čistou vodu bez bublin a pokud vám voda nechutná,ochuťte ji citronovou nebo pomerančovou šťávou. Zelený čaj a ředěný ovocný džus 1:1 jsou taky doporučené tekutiny. Že rádi sladíte? Pokud je vaší potřebou mít cukr v čaji, je to vaše volba, ale nezapomeňte, i když vám rafinovaný cukr dodá chvilkovou energii, velmi rychle se cukr přemění na tuk. A kde se nejdraději ukládá? Správně, v oblasti pasu. A ten je při redukci váhy co? Nejproblematičtější shodit :-)
Takže slečny, ženy, dámy, pijte dostatečně a plynule během dne. Nesnažte se vypít po ránu pár šálků kávy a večer vše dohonit ;-)

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama