K čemu slouží jednotlivé vitamíny

14. února 2013 v 11:04 | peťulína |  Fitness & zdravé jídlo
Vitamíny jsou nezbytnými esenciálními látkami, které do těla dostáváme pomocí potravy a hrají významnou roli při fyziologický procesech v těle a v celkové ochraně organismu. K fyziologickým procesům převážně při metabolismu tuků, cukrů a bílkovin. Existuje 13 základních typů vitamínů, které jsou základem naší stravy a které si tělo neumí vytvořit samo, proto jej musíme přijímat prostřednictvím stravy. Z Většiny vitamínů si tělo umí vytvořit zásoby, ale vitamín C by se měl příjímat každý den, neboť ho tělo vylučuje. Každý vitamín má svou specifickou funkci, proto ho nejde nahradit jiným vitamínem. Vitamíny by se měli přijímat ve stejné míře. Někdy však tělo potřebuje zvýšený příjem konkrétního vitamínu - Nedostatek vitamínu se nazývá hypovitaminóza. Tento nedostatek nastává, když tělo nedokáže z nějakého důvodu přjmout vitamíny ze stravy a takto můžou nastat různé zdravotní komplikace. Nedostatek se ale dá doplnit zvýšeným příjmem potravin s určitým vitamínem nebo pomocí potravinových doplňků. Př.Kuřáci potřebuju pro své tělo dvojánsobek vitamínu C, při kožních nemocech musíme zvýšit příjem vitamínu B). Vitamíny udržují naše tělesné fuknce, bez kterých by tělo nemohlo vůbec fungovat a také podporuje náš imunitní systém.



Vitamíny, jejich funkce a v čem je obsažen:

Vitamín A - známý díky vynikajícímu účinku na zrak, preventivně působí před vznikem rakoviny, ovlivňuje tvorbu spermií,vajíček správný vývoj plodu, akné, vrásky, vředy, zuby, vlasy
Vitamín A najdeme například v rybím tuku, játrech, mrkvi, špenátu, melounu, meruňkách, zelí, borkolici, kukuřici, másle, vaječném žloutku, třešních, mléce nebo také v některých mořských rybách jako je losos nebo treska

Vitamín B - souhrně označován jako B-complex, tyto vitamíny jsou důležité zvláště pro ty, kteří pravidelně provozují sport, kdy je jejich tělo vystaveno vyšší fyzické zátěži, těhotným a kojícím ženám a lidem se sníženou imunitou.

B1 - luštěniny, obilniny, ryby, kvasnice - dobře působí při migrénách a depresích a udržuje správnou mozkovou činnnost

B2 - kvasnice, mléko, zelenina, klíčky, brambory, lipový květ

B3 - snižuje hladinu cholesterolu v krvi, důležitý během metablických přeměň sacharidů, tuků a bílkovin, preventivě působí proti cukrovce. B3 je obsažen například v mouce, houbách nebo zelenině.

B5 - obnovuje kožní buňky a pomáhá k regeneraci vlasů, nehtů, kloubů, zvyšuje imunitu a pomáhá vytvářet v těle protilátky - luštěniny, maso, pšeničné otruby

B6 - pomáhá zmírnit PMS (premenstruační syndrom), prevence vzniku nervových a revmatických onemocnění - pšeničné klíčky, vnitřnosti, maso (vepřové), sója

B9 - podporuje krevní tvorbu - zelí, chléb,vnitřnosti, luštěniny

B12 - tvorba červených krvinek, preventivně působí proti anémii a dalším krevním chorobám - vnitřnosti, ryby, vejce, mléčné produkty

Vitamín PP - preventivně působí proti kožním onemocněním

Vitamín C - podílí se na správné funkci všechn buněk v našem organismu, nezbytný pro celkovou obranyschopnost těla, výborný antioxidant, podílí se na tvorbě hormonů a je nezbytný pro naše svaly, kosti, cévy a kůži
Vitamín je obsažen skoro v každém druhu zeleniny a ovoce a zůstavává zachován i po uvedení do varu. Najdeme ho v citrusových plodech, bramborách, rajčatech, brokolici, jahodách, květáku, kiwi, brusikánkách, špenátu, malinách, ostružinách, jablcích apod.

Vitamín D - vzniká v kůži prostřednictvím slunečního záření a udržuje kožní buňky aktivní a až následně je játry a ledvinami vytvořena aktivní forma vitamínu D. Je důležitý pro vývoj kostí a zubů, játra, ledviny a střeva, má dobrý vliv na srážlivost krve. Vitamín D nalezneme ve vejcích, mléku, vnitřnostech, sardinkách, lososu, tuňáku,rybím tuku, v malém množství v avokádu, kakau a banánech.

Vitamín E - důležitý pro náš imunitní a nervový systém, oči, kůži, omlazuje pleť, zlepšuje sexuální výkonnost, podporuje hojení ran, zklidňuje PMS. Nachází se v potravinách jako jsou ořechy, ovesné vločky, špenát, mák, mléko, maso, avokádo, různá semínka, sójové oleje.

Vitamín F - ovlivňuje naši energii, stav vlasů, pokožky, nehtů, ochraňuje játra, chrání nás proti zvýšenému krevnímu tlaku a nadváze, podporuje imunitní systém. Tento vitamín najdeme v rostlinném tuku a oleji, langustě, humru, ořechy, semínka, sója, mandle, listová zelenina, avokádo, ryby. - Ničí se působením tepla a kyslíkem

Vitamín K - potřebný pro správnou činnost jater a funkčnost srážlivosti krve, působí preventivně proti vzniku rakoviny, snižuje hladinu špatného cholesterolu v krvi. Nachází se ve špenátu, salátu, luštěninách, brokolici, kapustě, květáku, mase, obilných a mléčných výrobcích (podmáslí, jogurty, acidofilní mléko), bramborách, mořských řasách, mrkvi, vajíčkách,..... - špatný vliv na vitamín K mají antibitoika, která účinek výrazně snižují.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 klara klara | 20. března 2015 v 13:17 | Reagovat

8-O  8-)  :-?  :-x

2 kokoko kokoko | 20. března 2015 v 13:19 | Reagovat

[1]:

[1]: 8-)  8-)  8-)  8-)  8-) :-D  :-D  :-D  :-D  O_O  O_O  [:tired:]  [:tired:]  [:tired:]  :-!  :-!  :-!  :-|  :-|

3 daniela daniela | E-mail | 20. března 2015 v 13:19 | Reagovat

nic moc znám lepší stránky toto je nuda a ve fitku ti řeknou lepší věci :-!  :-!  O_O  :-?  :-!  :-!

4 karel vágner karel vágner | E-mail | 20. března 2015 v 13:20 | Reagovat

[1]: máš pravdu 8-O  8-)  :-?  :-x

5 anička anička | E-mail | 20. března 2015 v 13:22 | Reagovat

mě se to líbí mě se líbí vitamín E zvíšil mi sexuální výkonnost na 100 %

6 daniela pikolonová daniela pikolonová | 20. března 2015 v 13:24 | Reagovat

chci se zeptat si tlustá ??? :D  :D  :D

7 Jana Jana | E-mail | Web | 3. července 2015 v 9:27 | Reagovat

Málokdo zná vitamín H, biotin. Je rovněž pro zdraví prospěšný. Nejsem tak unavená ani ospalá http://www.zdravi-nemoc.cz/biotin-opomijeny-vitamin

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama